Kamp

Der er regelmæssigt to typer af kamp: Slagsmål og Væbnet Kamp.

Bruges der sværd, Økser og ligende er det væbnet kamp.
Bruges der kun bare nævner, knive og små køller er det slagsmål.

Dette er selvfølgeligt ikke specielt realistisk, men vi har gode erfaringer fra Krigslive VII med at lade folk bruge knive og køller i forbindelse med slagsmål og overfald.

Slagsmål kan opdeles i 3 typer efter hvor mange deltagere der er:

En imod En:
Den største person vinder og taberen får nogle tæv.
Men det er ikke værre end at han er klar igen efter en halv times tid, sørg dog for at spille på at du har fået nogen på hovedet.

Overfald:
Hvis 2+ personer angriber dig med de bare nævner, køller og/eller knive, så får du tæv, men det er ikke værre end at du efter en halv time er frisk igen.
Formål: At røve folk eller som en måde at gengælde en fornærmelse m.m.

Masseslagsmål:
Hvis der er flere folk på begge sider så kommer alle lidt til skade og der er ingen klar vinder.
Dette er igen ikke noget som giver værre skader end at man er klar efter en halv time.
Lig igen mærke til at brugen af knive ikke skal ses som noget alvorligt.
Formål: Det store kroslagsmål og anden form for ballade.

Væbnet kamp:
Bruges der sværd, økser og andre ”rigtige” våben, så er det væbnet kamp, hvilket selvfølgelig er en alvorlig sag.
Alle spillere har et antal HP, typisk 1-3. Det står for Helbreds Points.
Hvis du bliver ramt af et våben på arme eller ben mister du 1 HP. Bliver du ramt i kroppen (inkl. skuldrene og helt ned til hoften) mister du 3 HP. Alle våben giver samme skade.

Det er forbudt at slå efter skridt, hænder og hoved, og slag der rammer disse steder tæller ikke.

Hvis du ender på 0 HP falder du om og er hårdt såret.
Så længe du er såret kan du ikke lave fysisk aktivitet, men kan kun til nøds sidde stille på en stol eller halte rundt og snakke med folk. Du skal som min. have en god nats søvn før du er klar igen.

Man skal med andre ord overveje det seriøst, før man kaster sig ud i en kamp på skarpe klinger og ender man i kamp, så er det en rigtigt god ide at overgive sig eller stikke af før man ender på 0 HP.

Rustning:
Hvis man har rustning på har man et antal Rustningspoint og de virker nøjagtig ligesom ekstra HP. Når man bliver skadet mister man først sine RP, og derefter sine HP.
Det skal her nævnes at de færreste indbygger i Khypris ejer rustning, så hvis du spiller krodreng, så lad venligst din pladerustning blive der hjemme.

Og for lige at gentage, hvis du ikke bære rustning og rammes i kroppen, så er du nedkæmpet.

Hvilket våben har en typisk borger i Khypris?
Næsten alle bærer som minimum en kniv og det er ikke unormalt med en bøllekølle, hvis tiggere eller folk med slette hensigter skulle blive for nærgående.
Der er heller ikke noget der forhindre en i at eje et sværd, eller andet håndvåben. Dog ved alle at den som bærer et sværd, dør ved sværdet. Så hvis man slæber rundt på sit sværd så er risikoen for at en uenighed ender ud i kamp på skarpe klinger desto større.

Krigsudrustning som stagevåben, skjolde og metalrustning er dog dyre genstande, så det er ikke noget man har, da de der måske engang har ejet sådanne ting forlængst har solgt det, før de blev tvunget til at flytte til Khypris.

Dertil kommer at Bretonnerne ser ”krigsvåben” som en direkte trussel imod freden i byen og de konfiskere derfor den slags.

Rent teknisk har vi derfor valgt at skrue ned for mængden af kæmpeskjolde, stagevåben og andet, da vi synes at våbenkonflikter er sjovere på et lidt lavere plan, hvor de fleste er på lige fod.

Der vil ikke være kastevåben og krudtvåben til Khypris – År 1, igen for ikke at have regeltekniske våben, såsom krudtvåben.

Død og lemlæstelse:
Når konflikterne ruller for fuld skrald, kan det i sidste ende være en naturlig konsekvens at der begynder at dø roller hist og her. Det synes vi som arrangører i princippet ikke der er noget galt i, så længe at det er den naturlige udgang på en udspillet konflikt, der har nået sit dramatiske højdepunkt.

Det vigtige er dog at rollen, der bliver slået ihjel ikke er i tvivl om hvorvidt han eller hun er død. Vi har bevist valgt ikke at have et bestemt ord for dette, da vi mener at folk er vokse mennesker (eller i det mindste i stand til at opføre sig som så), og at scenerne bliver bedre uden hemmelige kodeord.

Som noget nyt har vi også valgt at inkludere et såkaldt Coup de Grace, som en del af væbnet kamp. Det skal forstås således at hvis man er i væbnet kamp og fælder en modstander kan man under kampen slå ham ihjel, ved at give ham nådestødet når han er nede at ligge.
Dette er et tiltag vi har taget meget bevidst, for at det ikke skal blive ”gratis” at gå i kamp mod en underlegen fjende. Vi håber at det får folk til at tænke sig om en ekstra gang før de går med i en kamp, de ikke er 100% involveret i, hvilket vi synes passer rigtig godt ind i settingen.

Generelle fysiske afstraffelser, der ender ud i lemlæstelser skal gennemtænkes. Er det sjovt for den anden part og kan det lade sig gøre rent praktisk (hvordan skal han skjule sit nu afhuggede ben eller arm). Det er f.eks. noget lettere at spille på at man nu mangler et øje end en arm.
Som alt andet: Vær ansvarlig og tænk dine handlinger igennem.

Seneste indlæg på forum

Beskeder

Log ind for at se dine beskeder

Login eller registrer

Du kan logge ind med din Facebook, Google, Yahoo eller Wordpress konto.