Tilea

I modsætning til mange af dens omkringliggende nationer er Tilea ikke et samlet rige som så, men derimod en lang række individuelle bystater, der alle deler en lang række kultur mæssige ligheder. På trods af alle ligheder har der dog været en lystig tradition for interne stridigheder, der strækker sig lige fra nabo mod nabo, familie mod familie op til bystat mod bystat.

Det Tileanske samfund er bygget op om slægter, også kaldet Familia. Denne består ikke udelukkende af fuldblodsmedlemmer, men også adopterede personer og betroede ansatte er at regne som en del af den pågældende Familia.

Øverst i hierarkiet sidder slægtens Don eller Donna og denne har uindskrænket autoritet og strafferet overfor resten af medlemmerne.

De der ikke indgår i en Familia, søger ofte beskyttelse under én og giver til gengæld gaver i form af pengegoder eller naturalier, for at vise respekt. De går under betegnelsen Klienter.
Til gengæld lover slægtens Don at beskytte dem mod uretfærdigheder, vold, ran og navngiver dem sine klienter.

Det er en stor skam for en Familia, hvis deres klienter bliver forulempet uden repressalier og ofte kører der såkaldte “kolde krige”, mellem slægter, hvor de respektive klienter er målgruppen der udgør krigszonen.

Historisk parallel: De Italienske Bystater tidlig 1500 tal.

Møntfod: Veksler, der tilsvarer et givent beløb i Guldfloriner. (en Florin = 16 Phenning)

Navne: Italiensk klingende navne.

 

Khypris som tilflytter fra Tilia:

Tilianerne er nok den kultur, der mindst ligger mærke til at de ikke befinde sig i deres hjemegn, da konstante vendettaer, politisk uro og lignende er en del af hverdagen i de Tileanske bystater.

 

Religion:

Som alle andre fantasy verdener er Warhammer settingen fyldt med guddomme for både det ene og det andet. Vi har med vilje valgt at skære ind til benet og blot beskrive de få guder, vi synes er relevante for scenariet og som bidrager med noget konskruktivt.

Vi ved godt at vores tolkning er lidt anderledes end man måske ellers kan være vant til, men det er ikke gjort ud af uvidenhed, men ud fra en betragtning at det skal passe ind i settingen.

Verena:
Den blinde retfærdighed, folkets beskytter fra lovløshed og ran. I en by præget af en tilpas stor dosis anarki og junglelov er det ikke et under at Verena blandt mange er en populær guddom, der dog ofte er på overarbejde. Tileanernes tendenser til verbale underhåndsaftaler gør dem dog ikke i samme grad så tæt knyttet til denne gudinde, som eksempelvis borgerne fra De Tretten Stater.

Morr:
De dødes hyrde, gravsteders vogter og drømmenes sender.  Præster for guddommen Morr er samfundets bedemænd, der forestår begravelse og at sende de døde korrekt videre i efterlivet.
Morr er vigtig at holde sig populær med, da det er ham der sørger for at man ikke har onde drømme eller genopstår som udød når ens sidste time oprinder.

Ranald:
Lykkebringeren, vogteren af den hellige hjem og den store svindler. Ranald er guddommen man beder til om to seksere i terningspil, ham der velsigner salget af den halte, blinde vagthund uden tænder og den der holder ens hjem sikkert for tyveknægte og indbrudstyve.

Han er en populær guddom blandt især samfundets bund, der må forholde sig til at uretfærdigt liv på kanten, men selv blandt byens top er Ranald en vigtig gud, der kan velsigne forretningsaftaler, hasard og den kostbare last.

Netop for Tileanerne er Ranald ekstra vigtig, og det er ikke unormalt at skulle besegle en indgået aftale under åsynet af Ranald præsten eller en af dennes akolyter.

Sigmar:
Heldenhammer, orkbetvingeren, den første Kejser af de Tretten Stammer, nu ophøjet til Guddom og beskytter af Staterne.

For ca. 2000 år siden lykkedes det en stammeleder ved navn Sigmar, at samle stammerne i det der i dag kaldes for De Tretten Stater. Af uforklarlige grunde har man i de efterfølgende århundrede tilbedt ham som Guddom.
Antallet af tilbedere i Khypris er meget begrænset, men  navnet høres da fra tid til anden… typisk i forbindelser med diverse bandeord.

Fruen i Søen:
De Bretonske riddere har kun en guddom, Fruen i Søen.
At man kan tilbede en kvinde der bor i en sø giver ikke meget mening, men forståeligt eller ej, så sørg for alt i verden for du ikke fornærmer hende. Ridderne har det med at reagere direkte voldelig hvis man gør det.

 

Syn på andre:

De Tretten Stater:
Borgerne fra De Tretten Stater er små stressede myre, der insisterer på at gøre alt så besværligt som overhovedet muligt. Mange mener at de må være kulden oppe nordpå, der søger for at de er i konstant aktivitet.

Mange Tileanere, der laver forretninger med borgere fra De Tretten Stater, føler sig ofte fornærmede over de evindelige traktater og underskrifter, på noget man allerede har givet sit ord på under både Verena og Ranalds åsyn.

Bretonnia:
Hvis borgere fra De Tretten Stater arbejder sig ihjel, så gælder det dobbelt for almuen såvel som adelen fra Bretonnia.

Hånd og halsret kan med nød overføres til en Don og hans uindskrænkede rettighed overfor egen familia, men at kunne overføre samme rettigheder overfor alle i nationen er i en Tileaners øjne en skræmmende tanke.

Som alle andre må man dog beundre ridderne fra Bretonnia og deres vilje til at gå i døden i forsvaret af Khypris ved mange anledninger. Dette passer dog den Tileanske befolkning glimrende, da de i så fald selv slipper for at sætte livet på spil.

Men i alle guders og mamas navn, nævn ikke deres sære gudinde, der lever i en sø…

 

Opførelse:

Her er et par eksempler på hvordan man bør opføre sig:

  • Når man skal hilse på folk, så giver man hinanden en knuser og evt. et klap på ryggen. Dette er normen selv blandt folk der ikke kender hinanden eller måske direkte er fjender. Ikke at gøre dette ses som en meget grov fornærmelse, i samme stil som hvis man i dagens Danmark nægter at ryste hånd med en der byder den frem.
  • Aftaler indgår man mundtligt og disse cementers med et glas vin, cider eller en kop kaffe. Og det er helt normalt at selv store handler indgås på denne måde.

Over middag er det normalt at holde en times siesta, hvor man mødes på den lokale kaffestue og drikker en kop kaffe og snakker politik og udveksler den nyeste sladder.

Madvaner:

Det Tileanske køkken bygger på pasta, tomater og salat med noget køb og brød. Og efterfølges typisk af en god kop kaffe.

Konfliktløsning blandt Tileaerne:

Så længe nogen kan huske har der hersket vendettaer blandt de mange tileanske familie, og denne stolte tradition er blevet taget med til Khypris.

Selvom retssystemer fungerer udemærket i de tileanske bystater, har Verenas visdom aldrig overskygget de mange familiers trang eller ret til at køre Vendetta.

Vendetta opstår når tileanerne støder sammen med en anden fraktion, det værende andre tileanere eller noget helt tredje, og kun blod kan genoprejse den krænkede parts ære.

En Vendetta erklæres på byens offentlige plads, jo flere vidner jo bedre. Her fremføres hvem der udskriver Vendettaen, mod hvem den føres og hvorfor.
Herefter er der mere eller mindre åben krig, mellem de to parter og den stopper oftest først når krænkede part har genoprettet æren eller en anden aftale kan blive indgået.

En Vendetta er en alvorlig sag, og ved en eventuel forløsning erklærer man den for overstået og påråber gerne hvordan den endte på samme måde som den blev erklæret.

 

Mode:

Der vil på et senere tidspunkt komme en mere gennemført kostumeguide med mønstre på især hovedbeklædning.

Kvinderolle kan selv vælge hvorvidt de vil gå i kjole og andet tøj man klassisk forbinder med kvinder, “mandetøj” som bukser og jakke, eller en blanding (f.eks. bukser til arbejdsbrug og kjole til afslapning).

Der hersker en nybygger kultur, hvor alle må tage fat, derfor er det altså normalt at se en kvinde i bukser, når man befinder sig i Khypris.

Vi prøver at gøre kulturerne visuelt forskellige, uden at det skal blive for besværligt for folk, men dette vil vi komme ind på senere, når kostume guiden kommer op.

Et par eks.

Den klassiske Barret er en modehat i Tilea og det er derfor kun borgere herfra, der går med dem.

Herremoden i Tilea er kort og figursyet. Dvs. korte jakker, veste og pasformede bukser/hoser.

Kvinder går ofte i kjole syet i empire snit eller i kjoler, hvor det er tilført med bindebånd (gerne i slægtsfarverne). V-udskæringer er også populære.

Charmeklude er også et hit specielt blandt de unge og modebevidste.

For både mænd og kvinder gør det sig gældende at man på en eller anden måde har et mærke på alt efter hvad Familia man kommer fra. Det kan være en bestemt farve hovedbeklædning, et armbånd eller påsyet badge.
Hvis man er klient, så bære men tilsvarende noget som viser hvilket Familia man høre under.

Folk fra Tilea går ikke i Slash’N'Puff tøj og går ikke med kyse.

Vi er opmærksomme på at vi ikke har nævnt meget om klassisk kvindetøj, det kommer i kostumeguiden når den bliver lagt online.

 

Seneste indlæg på forum

Beskeder

Log ind for at se dine beskeder

Login eller registrer

Du kan logge ind med din Facebook, Google, Yahoo eller Wordpress konto.